Het ontstaan van de site

Mijn eigen realisatie

In de afgelopen jaren ben ik me steeds meer bewust geworden van hoe we omgaan met elkaar, dieren en de aarde. Ik realiseerde me steeds meer wat de impact is van ons huidige levensstijl en hoe deze ten koste gaat van andere mensen, dieren en onze planeet. Ik wil niet langer deelnemen aan deze manier van leven. Onze huidige levensstijl leidt tot het verbruiken van 4 aardbollen per jaar, dit is onverdedigbaar. Niet voor mijzelf, en zeker niet voor de generaties na mij, inclusief mijn eigen kinderen.

In de stappen die ik heb gezet, realiseerde ik me langzaam maar zeker dat bijna alles wat ik online of in de winkelstraat koop ten koste gaat van mens, dier en/of de aarde. Dit past niet bij mijn waarden van liefde, rechtvaardigheid, verantwoordelijkheid en respect. Het doet me (de wereldverbeteraar in mij) zoveel pijn dat ik mijn best doe om andere keuzes te maken, hoewel het met vallen en opstaan gaat.

Lilian Mansvelder - Potjer

Er moeten toch andere opties zijn?

Allereerst is les 1 eigenlijk dat consuminderen de basis is; want consumeren blijft hoe dan ook consumeren. Hoe kan ik dan het beste consumeren voor de dingen waarvoor dat wel 'nodig' is? En wat is dan een groenere en eerlijkere keuze om te maken? En hoeveel verschil maakt het nu eigenlijk? Ik geloof dat het uitmaakt waar ik mijn geld aan besteed. Het is als het ware stemmen met mijn voeten.

In mijn zoektocht naar bewuster kopen, heb ik veel informatie, merken en mogelijkheden verzameld. Omdat het me in de afgelopen jaren veel uren op internet heeft gekost, en ik vaak (en nog steeds) voor het gemak koos voor snel en dichtbij/online, wil ik op deze manier een bijdrage leveren om het maken van andere keuzes gemakkelijker te maken. Ik heb ook een lijst van fysieke winkels opgenomen, dankzij mijn schoonmoeder. Zo kun je ook direct je lokale ondernemer steunen.

Een onderschrift

Waarom dan Het kan ook groen?

Tijdens een brainstormavond voor mijn man en zijn collega vroeg ik op het eind nog input van hen voor mij. Daaruit kwam toen hetkanookgroen.nl naar voren. Direct de site vastgelegd en vervolgens heeft het toch bijna 3 jaar geduurd voordat hij online kwam...

Duurzaamheid is een woord dat je tegenwoordig overal hoort. Het gebruik ervan is heel divers: het gaat lang mee, er is oog voor milieu bij de productie, er is oog voor mensen, enzovoort. Zelf vind ik de term zo diffuus in gebruik dat ik liever kies voor groen. Waarom groen?

Groen associeer ik met de natuur en een zekere puurheid. Tegelijkertijd is iets voor mij een duurzamere keuze als het niet alleen beter is voor de aarde, maar ook voor dieren én mensen. In die laatste komt voor mij groen ook weer heel duidelijk terug: tijdens mijn eerste stage als arbeids- en organisatiepsycholoog, inmiddels ruim 15 jaar geleden, maakte ik voor het eerst kennis met een persoonlijkheidsprofiel. In dit geval Insights Discovery. Hierin is groen de kleur van verbinding. Verbinding is voor mij essentieel in het leven. Het is van grote waarde dat ik in verbinding ben met mezelf, mijn geliefden, mijn omgeving, de natuur, dieren en de maatschappij. Vanuit die verbinding voel ik verantwoordelijkheid en solidariteit en wil ik door die groene bril van verbinding naar de wereld om mij heen kijken en, nog belangrijker, handelen. Ik wil dan ook niet dat als gevolg van mijn handelen, mijn keuzes anderen een hongerloontje krijgen en/of in slechte arbeidsomstandigheden moeten werken. Rechtvaardigheid is daarin voor mij dan ook een hele belangrijke pijler. Net zomin wil ik dat de aarde wordt overvraagd voor wat ik gebruik en/of dat dieren slecht worden behandeld.

Daarbij geloof ik in de kracht van collectieve gedragsverandering. Dit ontstaat doordat individuen bewust ander gedrag gaan vertonen, zoals het maken van groene keuzes waarmee je je voetprint verkleint. Dat draagt vervolgens bij aan een bredere culturele verschuiving waarmee er een andere sociale norm ontstaat. Dit maakt het vervolgens voor beleidsmakers en bedrijven ook weer makkelijker en interessanter om hierop in te spelen.

Zo komt voor mij alles samen in "Het kan ook groen".

Cloffe mobile banner 1 1

2e hands en deels nieuwe kinderwinkel, met name kleding, ook wat speelgoed en goede koffie met lekkers. Met speelhoek voor de kids.

Comazo logo

Groen lingeriemerk voor dames en heren uit Duitsland.

Cosh

Nieuw concept waarbij je ook makkelijker groenere opties kunt vinden op het gebied van kleding.

De buyer

Betaalbare (stalen) pannen die een levenlang meegaan

WHY

It all starts with WHY. Ook ingegeven door mijn achtergrond als psycholoog is het beginnen met het waarom een basis. Waarom doe je iets? Wat is de drijfveer? Is een merk gedreven door een groene missie? Is dat verweven in hun DNA?

Het goede nieuws is dat het voor veel bedrijven steeds noodzakelijker wordt om groener te zijn of te worden. Helaas vindt daardoor ook veel greenwashing plaats, zoals recentelijk succesvol aangekaart over reclame van de Primark. Dat maakt het niet gemakkelijker om een groene keuze te maken. Daarbij is 'de juiste keuze' ook vaak niet eenduidig. Vanuit het ene perspectief is iets bijvoorbeeld een goede keuze en vanuit het andere perspectief is dat op z'n minst bediscussieerbaar.

Bamboe als voorbeeld

Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld bamboe. Hoewel het geen discussie is dat bamboe duurzamer is om te laten groeien dan bijvoorbeeld katoen, is de verwerking een ander verhaal. Zeker voor de verwerking tot textiel zijn er veel chemische oplosmiddelen nodig, waardoor het weer een minder duurzame keuze is. In dit artikel van Green Jump kun je hier meer over lezen.

Als het heel duidelijk was geweest, zou het niet zo'n zoektocht zijn om een groene keuze te maken. Vandaar dat ik het ook vaak heb over een groene(re) keuze; als in een beter alternatief.

Wens

Mijn wens is dat ik door middel van deze site de drempel kan verlagen voor anderen om op een andere manier te consumeren: consumeren met een positieve impact!

Dankwoord

Deze site had er nooit kunnen zijn zonder de hulp van mijn broer, Sander Potjer. Als websitebouwer wilde hij mij gelukkig helpen bij het realiseren van deze website. Onwijs veel dank aan hem!!!